Centralisten werven: ‘Eigen website en logo doet wonderen’

‘Je krijgt zo een eigen identiteit’
Hoe kom je aan voldoende centralisten voor je ambulancemeldkamer? In het Friese Drachten werd het plan bedacht om voor een wervingscampagne zowel een eigen logo als website te maken. Een succes. ,,Opeens hadden we er tien nieuwe collega’s bij!’
In alle beroepsgroepen is het volgens het UWV inmiddels een probleem: de krapte op de arbeidsmarkt. Waar voorheen vooral de IT-wereld stond te springen om mensen is er nu op alle vlakken een nijpend tekort aan personeel.
We worden er allemaal elke dag mee geconfronteerd. Er rijden minder treinen, de wachtlijsten binnen de (geestelijke) gezondheidszorg lopen op en wie een schilder wil inschakelen hoeft zijn agenda pas voor over enkele maanden later open te slaan.
Bij ingenieurs, elektriciens, machinemonteurs, verpleegkundigen en softwareontwikkelaars was de krapte het grootst, zo meldde datzelfde UWV in de laatste helft van vorig jaar. Niet vreemd dat onze ambulancemeldkamers hier onder lijden, want wij in dezelfde poel vissen als bijvoorbeeld de vele ziekenhuizen en zorginstellingen. Tel daar de relatieve onbekendheid bij op van ons evenwel superbelangrijke en interessante werk en je weet als meldkamer dat je flink je best moet doen om mensen binnen te halen.

Al eerder schreven we over een landelijke pilot om ook in de toekomst de bezetting op de mka’s te garanderen door de werving van nieuwe 112 Centralisten Ambulancezorg met zorgachtergrond. Een proef waar de meldkamer Noord Nederland aanvankelijk ook aan zou meedoen, maar vanwege een ander initiatief werd daar toch van afgezien.
Na een zelf opgezette wervingscampagne, inclusief eigen logo en website, bleek het werk in Drachten heel erg in trek. “Je krijgt zo een eigen identiteit. Opeens hadden we veertig sollicitanten, terwijl je daarvoor blij was als zich af en toe iemand meldde. Tien van de kandidaten zijn nu onze nieuwe collega’s”, vertelt verpleegkundig centralist Martien Boerwinkel, tevens werkzaam als EMD- en EDQ-Instructeur en senior Q op de meldkamer Ambulancezorg Noord Nederland.
Zijn organisatie valt onder de Landelijke Meldkamer Samenwerking, net als politie, brandweer en de koninklijke marechaussee. Een prima samenwerking, maar wel eentje waar je als mka onder een LMS-logo opgaat in het geheel. Een stuk anoniemer dus dan met een eigen vignet en website, zo was de gedachte.
“Kijk, wij hebben dezelfde problemen als de andere meldkamers in het land. Te weinig mensen, te hoge werkdruk. Als je als mka naar betere prestaties en resultaten wilt komen, dan heb je ook meer EDQ’ers nodig voor de beoordelingen. Met het domein https://mkann.nl/ zijn we direct zichtbaar voor potentiële centralisten. We tonen wat voor werk we doen, hoe het er op de werkvloer uitziet en hoe je kunt solliciteren. De bezoeker van de site krijgt zo een goed beeld van het werk - en de werkplek bij de Meldkamer Ambulancezorg Noord-Nederland.”
‘We tonen wat voor werk we doen en hoe het er op de werkvloer uitziet’
