Over heel de wereld werken in 65.000 centralisten in tientallen landen met ProQA. Dezelfde codes, dezelfde triage. Maar wie zijn die collega’s, wat kunnen we van elkaar leren en welke aanbevelingen zijn er voor ProQA?

ProQA Around The World
Naam: Mirella van der Veen
Meldkamer: Noord Nederland
Locatie: Drachten
Land: Nederland
Verzorgingsgebied: Noord-Nederland en Friesland

1. Sinds wanneer werk je met ProQA? “Vanaf mijn start op de meldkamer in oktober 2020.” 2. Wat vind je het mooiste aan ProQA? “Het is een leidraad en geeft ondersteuning. Vooral bij heftige meldingen geeft het houvast en structuur aan het gesprek met de melder. Ook bij taalbarrières geeft het de mogelijkheid om vragen en instructies weer te geven in het Engels of in het Duits, dit kan ook een uitkomst zijn.”
3. Mijn meest gedenkwaardige, grappige, trieste of indrukwekkende melding in ProQA is: “Toch wel die heftige melding ‘de babyreanimatie’, waarbij ProQA de structuur gaf om de juiste vragen te stellen en instructies te geven. Hierdoor was er meer aandacht voor de melder en kon de rust goed bewaard blijven. Dit leverde zelf ook veel geruststelling en een voldaan gevoel op. Het is prettig dat er een hulpmiddel is waar je op terug kunt vallen.” 4. Wat zouden alle niet-gebruikers van AMPDS & ProQA moeten weten van het systeem? “Het is een triagesysteem dat uitvraagt volgens de DABC en die met behulp van protocollen ondersteuning biedt bij triage, maar kennis en ervaring is daarbij van belang. Niet alles kan altijd goed weggezet worden in het protocol, maar het systeem is een goed hulpmiddel om snel in te kunnen schatten wat er aan de hand is en de juiste zorg te bieden. De eigen kennis is minstens zo belangrijk om goed te kunnen begrijpen waar het over gaat en om bepaalde dingen te kunnen verduidelijken en wanneer het een urgentie genereert, zal je zelf altijd kritisch moet blijven kijken of dit wel het juiste is.” 5. Mijn aanbeveling voor een nog beter ProQA is: “Over het algemeen vind ik het een goed systeem om mee te werken. De belangrijkste dingen worden methodisch uitgevraagd. In levensbedreigende situaties is er snel duidelijk wat er aan de hand is en hulp is daardoor snel ingezet. Soms ben je wel zoekende naar het juiste protocol en bepaalde meldingen kunnen in meerdere protocollen weggezet worden, waarbij wel eens de urgentie anders kan zijn. Opschalen kan eigenlijk altijd, maar afschalen geeft een risico en is moeilijk te verantwoorden. Het blijft belangrijk dat er ruimte is voor de eigen kennis en ook ervaring met het protocol is erg belangrijk. Weet waar je wat kunt vinden, dan heeft het heel veel mogelijkheden. Het is daarbij een uitkomst dat eigen informatie gedeeld kan worden in het gemeenschappelijk meldkamersysteem. Ik denk dat de rijdende dienst daar ook veel baat bij heeft en veel verduidelijking uit kan halen.”
Naam: Laura Bauernfeind
Meldkamer: Notruf Niederösterreich
Locatie: St. Pölten
Land: Oostenrijk
Verzorgingsgebied: Neder-Oostenrijk (19.000 m2, 1,7 miljoen inwoners)

1. Sinds wanneer werk je met ProQA? “Ik werk sinds 2018 bij Notruf Niederösterreich en maak sinds mijn allereerste dienst als centralist gebruik van AMPDS & ProQA. Ik herinner mijn eerste dienst nog goed. Ik had net mijn opleiding afgerond en moest mijn eerste noodoproep aannemen. Ik was blij dat ProQA er was. Het is een systeem dat alle medische problemen voor mij in een compact formaat samenvat.” 2. Wat vind je het mooiste aan ProQA? “Ten eerste maakt dit het werk een stuk eenvoudiger. De inhoud is niet alleen goed opgebouwd en gemakkelijk te gebruiken, maar er kan ook 100 procent op het systeem worden vertrouwd. Ik vertrouw op mijn systeem en dat geeft mij weer vertrouwen in mijn werk. Het geeft mij het gevoel dat ik op elk moment tijdens het gesprek de controle heb over alle informatie. Bovendien automatiseert ProQA al veel dingen. Het vermindert het aantal fouten, omdat niet alles handmatig ingevoerd hoeft te worden. Tegelijkertijd kan ik mij meer richten op andere prioriteiten, zoals het eigenlijke gesprek met de melder. Dit is erg belangrijk voor mij tijdens een noodoproep.” 3. Mijn meest gedenkwaardige, grappige, trieste of indrukwekkende melding in ProQA is: “Bij mij komt een zeer vormend voorbeeld op. Er was een verkeersongeluk met een man die onder het bloed op straat lag. Net als bij veel verkeersongevallen was de situatie natuurlijk zeer hectisch en verwarrend, maar dankzij de Ingangsvragen in ProQA kon ik heel snel een idee krijgen van de situatie ter plaatse. Het werd duidelijk dat de jongeman niet ademde. In de eerste plaats moet natuurlijk de veiligheid ter plaatse in acht worden genomen, wanneer iemand in het midden van de weg ligt. ProQA helpt hierbij, omdat je gemakkelijk toegang hebt tot alle veiligheidsinstructies en deze meteen kunt doorgeven. Ik was in staat om instructies te geven om de bloeding zonder vertraging te stoppen, terwijl een andere omstander met reanimatie begon. Ik ben er zeker van dat de melders niet eens hebben gemerkt dat ik van instructies ben gewisseld, omdat dat zo snel kan. Ik heb met één muisklik toegang tot alle instructies en kan deze rechtstreeks doorgeven, wat natuurlijk het resultaat voor de patiënt verbetert.” 4. Wat zouden alle niet-gebruikers van AMPDS & ProQA moeten weten van het systeem? “AMPDS is het originele en meest geavanceerde systeem voor noodmeldingen ter wereld. Het helpt centralisten wereldwijd om meldingen op een gestructureerde manier te verwerken in plaats van te freelancen. De protocollen zijn allemaal ontwikkeld door experts en kunnen, zoals geschreven, aan de melders worden doorgegeven. Dit elimineert niet alleen fouten, maar helpt ook de manier waarop de noodoproepen worden verwerkt, te standaardiseren.” 5. Mijn aanbeveling voor een nog beter ProQA is: “Ik raad alle gebruikers, vooral alle beginners, aan om ProQA grondig te bestuderen; ontdek welke opties je in ProQA hebt. Je zult er relatief snel achter komen, omdat het programma erg makkelijk te gebruiken is.”
Wil je zelf meedoen? Geef je op: niels@dextmedia.nl

In het groen alle landen die met AMPDS & ProQA werken