Secundaire medische telefonische triage door verpleegkundigen bij lage urgenties: ‘Welkome aanvulling'
Meldkamers lonken naar ECNS
Een aantal AMPDS & ProQA-ambulancemeldkamers en ambulancevoorzieningen is sterk geïnteresseerd in het Emergency Communication Nurse System (ECNS). Hierbij worden 112-meldingen met een lage urgentie nogmaals aan de hand van dit systeem uitgevraagd door een verpleegkundige die op dezelfde meldkamer zit. Dat kan inzet van ambulances en huisartsen(posten) schelen.
Een delegatie van de Regionale Ambulancevoorziening Zeeland, meldkamers Oost-Brabant, Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland Zuid en Ambulancezorg Nederland bracht onlangs een werkbezoek aan Britse meldkamers waar ECNS wordt gebruikt. Daar constateerden de Nederlandse collega’s dat het systeem perfect past bij AMPDS & ProQA. ‘Een logische uitbreiding’, zoals voorstanders het ook wel noemen.
“Met ProQA doe je een heel grove triage. Als die de spoed eruit heeft gehaald, dan houd je een hele grote bak patiënten over die in lage urgenties zitten”, legt Peter de Kruijter, Medisch Manager Meldkamer van de Regionale Ambulancevoorziening Zuid-Holland Zuid, uit. “Die variëren van een urgentie A2 tot een huisartsverwijzing, maar ProQA vraagt die groep niet verder uit. Terwijl die mogelijkheid er met gebruik van ECNS wel is!”
'Om alles goed te kunnen beoordelen heb je mensen achter het systeem nodig met kennis van ziektebeelden; mensen die klinisch kunnen redeneren'
Nicole van Iersel-Urgert
Op bezoek bij de Britse meldkamers
Doorvragen
Bij ECNS vindt er nogmaals een triage plaats, al dan niet door de patiënt terug te bellen nadat 112 het gesprek heeft beëindigd. Peter: “Je krijgt in dat geval eigenlijk twee schiftingen: de frontoffice en backoffice. Bij dat laatste ga je je wat dichter tegen de huisartsentriage aan zitten. In de hele grote bak patiënten met lage urgenties onderzoek je welke zorg er het beste bij past. Kunnen bepaalde patiënten niet beter toch naar Spoedeisende Hulp in plaats van naar de eigen huisarts? Of is er misschien helemaal geen ambulance nodig en is de huisartsenpost de aangewezen plek? Dat kun je allemaal bepalen met doorvragen.”
In tegenstelling tot bij ProQA, dat in de rest van de wereld op MKA’s wordt bemenst door centralisten zonder verpleegkundige achtergrond en in Nederland al bij proef door mensen met een andere zorgachtergrond, kan bij ECNS louter een verpleegkundige achter de knoppen zitten.
“Om alles goed te kunnen beoordelen heb je mensen achter het systeem nodig met kennis van ziektebeelden; mensen die klinisch kunnen redeneren”, stelt Nicole van Iersel-Urgert, Teamleider Meldkamer Ambulancezorg Zuid-Holland-Zuid. “Zij zijn in staat om een tweede beoordeling te maken. Je trieert twijfelurgenties nogmaals. ECNS sluit naadloos aan op ProQA. De juiste zorg voor de juiste patiënt op de juiste plaats, dat is het idee.”
Cherry picking
De delegatie brengt de bevindingen van het bezoek aan de meldkamers van Newport (Wales) en Bristol (Engeland) binnenkort uit, maar de deelnemers zijn in elk geval erg enthousiast. Nicole: “We vinden het een goed systeem. We hebben vooral gezien hoe je ook een meldkamer kan besturen. Met het oog op de komst van de zorgcoördinatie was een aantal opties echt interessant.”
Zo zagen de deelnemers hoe op de eerste meldkamer met ECNS in Wales één verpleegkundige de tweede triage verzorgde. Hij bepaalde welke meldingen de moeite waren om terug te bellen. Peter: “Dat concept zie ik wel zitten; het past bij onze cultuur.”
In het Engelse Bristol, een meldkamer met een verzorgingsgebied met 1,5 miljoen mensen, bestond de groep van de backoffice uit vier mensen. “Soms zat daar ook een huisarts of verloskundige tussen. Ze hebben allemaal een scherm open en zagen alle ritten met de code die eraan gehangen was. Het was een soort cherry picking. Die gevallen gingen ze terugbellen”, vertelt Merel Willeboer, Medisch Manager Ambulance bij Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid.
‘Welkome aanvulling’
Peter is benieuwd naar de reacties van anderen op hun ervaringen: “Ik zie grote mogelijkheden en zou het graag al volgende week deze kant ophalen. Zo snel gaat het niet, want je bent al een jaar bezig met vertalen van het systeem en alle koppelingen te maken met meldkamers. Bovendien is de vraag: Willen we het en hoe gaan we het betalen?”
Nicole vult aan dat ook implementatie een vraagstuk zal vormen. “Hoe gaan we het toepassen in Nederland? Maar ik ben absoluut gecharmeerd van verdiepende triage. Het is een welkome aanvulling.”
'Ik zie grote mogelijkheden en zou het graag al volgende week deze kant ophalen. Zo snel gaat het niet'
Peter de Kruijter