Cynthia redde leven van suïcidale tiener: ‘Protocol 25 is tricky’
Cynthia redde leven van suïcidale tiener: ‘Protocol 25 is tricky’
Cynthia Dophemont (24) redde als centralist in de meldkamer van Bergen op Zoom het leven van een suïcidale tiener die op de rand van een parkeergarage stond. Haar indrukwekkende gesprek bleek net niet genoeg om te worden verkozen tot Europese ProQA-centralist van 2022, maar dat deert de hulpverleenster niet. “Ik kon die jongen behoeden voor het springen. De nominatie maakte me trots, maar tegen die herinnering en dat warme gevoel kan geen titel opboksen.”
“Hallo mevrouw. Ik sta op het dak van een parkeergarage en ga springen.” Door de koptelefoon van Cynthia Dophemont klinkt een heel net en lief stemmetje. “Ik hoor allemaal stemmen in mijn hoofd. Ik ben bang.”
De aanvankelijk zo rustige late dienst van Dophemont op de meldkamer van de regio Brabant Midden-West-Noord staat die avond van 22 februari op het punt te veranderen. De verpleegkundige centralist is dan amper vier maanden actief, maar beleeft een gesprek dat ze nooit van haar leven meer zal vergeten. Nietsvermoedend neemt zij het belletje aan.
“Ik zei de jongen: ‘Ik ga je helpen’. Het eerste wat ik hem daarop vroeg was hoe hij heette”, vertelt de 24-jarige. “Terwijl ik snel door de vragen van ProQA probeerde te gaan om een inzet te genereren, had ik ondertussen al de politie gealarmeerd en aangegeven om zonder sirene naar de locatie te rijden. Ik ken de parkeergarage en wist zodoende exact waar de jongen stond en hoe je daar voor hem ongezien kon komen.”
'Eén verkeerd woord kan fataal zijn. Hij moest aan de lijn blijven'

Cynthia Dophemont
‘Luister naar mijn stem’ De stemmen in het hoofd van de beller, die al meerdere zelfmoordpogingen heeft gedaan en zojuist na een uur lang gesprek bij 113 is verwezen naar 112, nemen het weer over. Ze zeggen de tiener om te springen. Hij vertelt Cynthia dat hij aan de rand staat en dreigt meermaals op te hangen. Gespannen kijken collega’s in de meldkamer mee naar het gesprek. Eén van hen heeft ingeplugd om mee te luisteren.
“Ik sprak hem telkens aan bij zijn naam en zei hem niet naar de stemmen te luisteren, maar naar mijn stem. Ik vertelde hem dat we dit samen gingen doen en met elkaar in gesprek waren. Ondertussen zit je zelf enorm hoog in je focus. Eén verkeerd woord kan fataal zijn. Hij moest aan de lijn blijven. De oproep duurde vijf minuten, maar het voelde als een uur.”
Cynthia probeert het kind keer op keer gerust te stellen en bereidt hem voor dat er straks wel hulpdiensten komen. Het laatste wat ze wil is dat de beller schrikt van uniformen en alsnog springt. “Ik vertelde hem dat er agenten en collega’s van de ambulance zouden komen, maar dat ze alleen kwamen om hem te helpen.”
Buiten het zicht aanrijden Net als bij de politie heeft Cynthia de instructie meegegeven om zonder sirene én buiten het zicht van de beller de garage te benaderen. Kort erna hoort Cynthia op de achtergrond wat stemmen. “Ik vroeg hem wie hij zag en wat hij hoorde. Weer dreigde hij op te hangen en te springen. Ik herhaalde dat ik wilde dat hij met me aan de lijf bleef, omdat we het samen zouden doen.”
Dan klinkt er gestommel. “Het was alsof de telefoon viel en ik was bang dat hij toch was gesprongen. Gelukkig kwam er toen een agent aan de lijn die me zei dat alles onder controle was. Ik was heel blij.”
Als ze ophangt, voelt Cynthia hoe ze minutenlang maximaal geconcentreerd is geweest. “Pas toen voelde ik werkelijk de last van mijn schouders vallen. Alsof er een enorm gewicht op had gelegen.”
De Zeeuwse is met recht trots op het ‘speciale’ gesprek en de daarbij behorende nominatie voor Centralist van het Jaar 2022. Dat ze niet won, wijt ze onder meer aan het soort melding waarmee zij meedong naar de prijs. “Bevallingen zijn de mooiste meldingen die je kunt hebben en een perfect voorbeeld hoe je die stap voor stap kunt afhandelen in ProQA. Alle vragen en instructies staan gereed. Zonder problemen kun je aftakken.”
'Het was alsof de telefoon viel en ik was bang dat hij toch was gesprongen'
Tricky protocol Bij een dreigende zelfmoord is dat anders, vindt Cynthia. “Protocol 25 (zelfmoordpoging, red.) is een tricky protocol. Feitelijk heb je niks aan instructies die je de beller kunt geven. Het komt aan op je empathisch vermogen en de manier waarop je soms de vragen stelt, zoals of iemand een wapen bij zich heeft. Die vraag is bedoeld voor de veiligheid van de aanrijdende collega’s, maar kan tot ongewenste reacties leiden. Dan is het zaak de vraag op de juiste toon en manier te stellen.”
Met de aangekondigde komst van het nieuwe protocol Persoon in Crisis gaat dat gelukkig veranderen en komen er meer handvatten voor de centralist. Tot tevredenheid van. “Ik ben blij dat er meer aandacht komt voor meldingen van suïcidaliteit.”