Casus
De verlaten rolstoel bij het water
Met hoorbare paniek belt een vrouw met de meldkamer. “Er ligt hier een man in het water”, vertelt ze met trillende stem. De centraliste weet snel de plek van het incident vast te stellen en noteert het telefoonnummer waarop de meldster is terug te bellen. “Vertel me precies wat er gebeurd is”, zegt ze tegen de vrouw.
“Er staat hier een rolstoel bij het water en er ligt een man in het water. Mijn man heeft hem vast”, vertelt de beller. Volgens haar lag het oudere slachtoffer onder water, maar houdt haar echtgenoot zijn hoofd nu boven het oppervlak.
De partner staat zelf tot zijn middel in het water. De centralist zegt dat hij zijn eigen veiligheid goed in de gaten moet houden, maar dat de hulpdiensten onderweg zijn. Tevens adviseert ze de vrouw om achter haar man te gaan staan als die denkt het slachtoffer niet meer te kunnen houden. “Samen hebben jullie nog meer gewicht”, klinkt het advies.
Hoe lang de drenkeling onder water heeft gelegen, kan de beller niet inschatten. “Is die meneer nog wakker”, wil de centralist weten. “Ja, hij is wakker en ademt. Hij gorgelt een beetje.” Op de achtergrond gilt haar man mee: “Hij leeft!”
Terwijl de centraliste herhaalt dat de ambulance en brandweer onderweg zijn, geeft ze de vrouw instructies. Ondertussen voegt zich een brandweerman in zijn vrije tijd bij de beller. Hij is op de noodroep afgekomen. “Het is een man in een elektrische rolstoel, dus ik denk dat hij niet meer wilde”, vertelt de vrouw. De centraliste deelt die gedachte. “Zo komt het op mij ook een beetje over. Een hartstikke trieste situatie.”
Op de achtergrond is te horen dat de brandweerman haar man hulp biedt. Volgens hem is het slachtoffer ‘behoorlijk zwaar’. “Hij kreunt heel erg, maar reageert wel”, zegt de meldster tegen de centraliste.
Terwijl het slachtoffer al kreunend welgeteld zeven minuten na de start van de noodoproep uit het water wordt getrokken door de gearriveerde -acht man sterke- brandweer, adviseert de centraliste de dame om haar eigen man warm te houden. “Zet hem in de auto en doe de verwarming even goed aan. Het is echt koud buiten.”
Als de vrouw meldt ‘dat ze de AED gaan aansluiten vanwege het gorgelen’, reageert de centraliste alert: “Als ze zijn ademhaling niet vertrouwen, dan laat ze maar even aansluiten. Maar hij moet goed afgedroogd worden; hij mag niet nat zijn.”
Bij het horen van de sirene van de ambulance draagt de centraliste de beller op dat ze maar moeten wachten met het aansluiten van de AED. “Zij nemen het zo over.”
Voor de centraliste en de beller zitten de taken erop. Een fijn staaltje samenwerking. “U hebt het echt hartstikke goed gedaan, samen met uw man. Dank voor uw goede hulp. Sterkte hoor.”
Met dank aan centralist Ilse van de Put en de meldkamer Brabant Midden-West-Noord.