ICT-‘hickups’ bij switch naar LMS

Lek boven water en verbeteringen in gang gezet

Sinds hun overgang naar de LMS-omgeving hebben de meldkamers van Rotterdam, Den Bosch en Haarlem last gehad van minder goed presterende ICT-toepassingen, waaronder ook ProQA. Inmiddels lijkt het ‘lek’ boven water en verbeteringen zijn in gang gezet.

LMS wordt het centrale netwerk van alle meldkamers in het land, die operationeel en technisch met elkaar verbonden worden. Zij kunnen daardoor hun capaciteit tijdens pieken en dalen beter verdelen en grote incidenten beter opvangen.


Meldkamers worden één voor één toegevoegd aan het netwerk. “Steeds als dat de afgelopen tijd gebeurde, zagen we daarna vertraging en onvoorspelbaarheid in alle systemen”, vertelt centralist in Den Bosch en voorzitter van het landelijk EDQ-overleg Chris Keijsers. “Niet alleen in ProQA, maar onder meer ook in het Geïntegreerd Meldkamer Systeem GMS, het CityGIS-platform Barracuda, het C2000-radiobediensysteem RABS, het locatiebepalingssysteem AML, enzovoort. Er komen zó veel systemen en zo veel data samen in het LMS, dat af en toe alles tegelijk overbelast lijkt te zijn.”


Irritatie

Chris ziet absoluut het belang en de uiteindelijke voordelen van LMS in, maar zegt ook: “Het wekt bij centralisten irritatie en het beïnvloedt zelfs de veiligheid, wanneer je in ProQA op het scherm met de volgende vraag moet gaan zitten wachten. Of als je na een dienstwissel minutenlang bezig bent met omloggen en daardoor lang onder de naam van je collega moet doorwerken.” De betrouwbaarheid mag niet in het geding komen, bepleit Chris. “En centralisten moeten naast al hun taken ook niet continu in beslag worden genomen door updates en aanvullende instructies.”

Acties

LMS wordt gebouwd en beheerd door de politieorganisatie. Een ‘Taskforce Performance’ is bezig geweest met het opsporen van de oorzaak van de problemen en lijkt daarin nu vooruitgang te hebben geboekt. “Een aantal acties is al ondernomen en een aantal andere is nog gaande”, heeft René van Kleef vanuit LMS vernomen. Hij is ICT-beheerder voor de ProQA-meldkamers. “Denk daarbij aan een Windows-upgrade, vervanging van de virusscanner door een betere en de upgrade van het VDI-platform.”


Eén wezenlijk probleem dat aan het licht kwam, was dat de ProQA- en de GMS-software slechts een deel van de processoren van VDI (desktopvisualisatie) gebruikte en daardoor aan rekenkracht tekortkwam als er op te veel andere applicaties een beroep werd gedaan. René: “Dat is nu opgelost. Ook de capaciteit in de VDI-processoren is net voor de jaarwisseling verhoogd.”


Het ziet ernaar uit dat alle applicaties op de betreffende meldkamers nu wel werken als vóór hun switch naar LMS-ongeving. Daardoor zouden deze problemen zich na de overgang van de volgende meldkamers op het LMS niet meer moeten voordoen.